Dessa villkor gäller endast köp via webbutiken. För beställningar via telefon eller e-post gäller separata villkor, se Köpvillkor för företagskunder.

Köpvillkor för webbutiken

Uppdaterat 2017-07-12

Beställning

Alla köp på marifix.se är uttryckligen villkorade av att köparen godkänner dessa villkor och andra villkor som hänvisats häri.

För att handla i webbutiken måste kunden ha fyllt 18 år eller ha målsmans godkännande.

Alla köp bekräftas med en skriftlig orderbekräftelse via e-post. Vi förbehåller oss rätten att annullera order till exempel om varan tagit slut eller vid tekniska problem. I dessa fall försöker vi alltid i första hand att ta kontakt med kunden.

Vi reserverar oss för eventuella fel i text och bild på webbplatsen och förbehåller oss rätten att ersätta en vara med en likvärdig vara. Skulle inte varan väsentligen stämma överens med beskrivningen har kunden rätt till reklamation.

Betalning

Visa/MasterCard

Vid betalning med Visa/MasterCard reserveras köpbeloppet vid köptillfället. Beloppet dras efter utleverans från lagret.

Klarna faktura och delbetalning

Vid betalning via Klarna gäller Klarnas allmänna villkor. I kassan finns specifika villkor för faktura och delbetalning. Fakturan skickas ut efter att varorna levererats ut från lagret.

Faktura från Marifix

Betalning via faktura från Marifix är endast tillgängligt för registrerade företagskunder. En kreditkontroll kan göras i samband med köp mot faktura, i vilket fall kunden meddelas. Läs mer här om registrering av företagskonto på Marifix.se.

För faktura från Marifix gäller 30 dagar netto efter kreditkontroll om ej annat är överenskommet. Finns förfallna fakturor till betalning sker leverans mot efterkrav tills skulden är reglerad. Sålda varor förblir säljarens egendom intill dess full likvid erhållits. Fakturan skickas ut efter att varorna levererats ut från lagret.

Leverans

Leverans av varor inom Sverige sker i samarbete med DB Schenker, om inte kunden valt att hämta dem i butiken eller något annat avtalats. Kataloger skickas i regel som brev via PostNord. Leverans utanför Sverige kan ske efter överenskommelse.

Med fraktsätt Schenker Parcel levereras försändelsen med bud till mottagarens angivna leveransadress. Schenker PrivPak levereras till närmsta paketombud inom Schenkers ombudsnät.

Expressorder

Önskas extra snabb leverans utanför de ordinarie rutinerna, eller leverans med annat transportsätt, debiteras extra kostnader för detta enligt överenskommelse.

Transportskada och felleverans

Skulle det uppstå skada på varan under transport, eller försändelsen tappas bort, ersätter vi med ny vara eller återbetalning av köpbeloppet.

Vid händelse av felleverans, det vill säga oavsiktlig leverans av en annan vara än den som beställts, är mottagaren skyldig att upplysa avsändaren om detta. Marifix står för eventuella kostnader för retur av varan.

Outlösta försändelser

Schenker PrivPak

Paket som inte hämtats ut efter 15 arbetsdagar returneras till Marifix. Kunden debiteras då för samtliga transportkostnader för försändelsen.

Schenker Parcel och System

Gods som inte kunnat levereras till mottagaren kvarligger på Schenkers terminal. Kunden debiteras från dag 4 med 75kr/dygn. Skulle godset inte hämtats ut efter 15 arbetsdagar returneras det till Marifix och kunden debiteras då för samtliga transportkostnader för försändelsen.

Ångerrätt

Enligt lagen om distansavtal har man som konsument rätt att ångra sitt köp genom att kontakta säljaren inom 14 dagar från att varan tagits emot. Kunden har rätt att öppna förpackningen och undersöka varan, men varan måste returneras komplett och i oförändrat skick i originalförpackning. Ångerrätten gäller endast privatpersoner.

Ångerrätten gäller ej varor som tillverkas efter kundens anvisningar. Exempel på detta är rör, kedja, vajer och rep som kapas i önskad längd.

Tänk på att du måste kontakta oss före varan returneras. Fraktkostnader för returer som inte gäller reklamation eller felleverans bekostas av kunden, som även ansvarar för att varan når oss oskadad.

Reklamation

Fel på varan som upptäcks efter att den mottagits av kunden ger rätt till reklamation om det uppstått som en konsekvens av fel som funnits vid mottagandet.

Inom sex månader efter att varan tagits emot bedöms felet ha funnits vid mottagandet, om det inte går att visa att det uppstått på annat vis. Vid köp av byggnadsdelar som är avsedda att utgöra en huvudsaklig del av ett en- eller tvåbostadshus gäller två år.

Kunden kan därefter åberopa fel upp till tre år efter att varan tagits emot och ansvarar då själv för att visa att felet är ursprungligt.

Reklamation sker genom att kontakta oss senast två månader efter att felet upptäckts. Vid godkänd reklamation står Marifix för byte eller reparation av varan alternativt återbetalning av köpbeloppet, samt eventuella kostnader för returfrakt.

Force majeure

Vid händelse av force majeure så som krig, naturkatastrof, myndighetsbeslut, strejk, uteblivna leveranser från underleverantörer eller liknande omständigheter utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, befrias Marifix från sina förpliktelser i detta avtal.

Code of Conduct

Läs mer om rättigheter anställda har på våra utländska leverantörers fabriker här.

Upphovsrätt

Allt innehåll på webbplatsen inklusive text och bilder tillhör Marifix och får ej kopieras eller återanvändas. Kontakta oss för tillstånd att använda material från webbplatsen.

Om cookies på Marifix.se

Cookies är små textfiler som sparas på din dator eller enhet. De gör det möjligt att bland annat följa hur du använder webbplatsen.

Det finns flera syften med detta:

  • Permanenta cookies används för att komma ihåg val du gjort på webbplatsen, så som att komma ihåg inloggning, inkludera eller exkludera moms i visade priser och att lägga till varor i varukorgen. Dessa cookies lagras under en bestämd tid.
  • Tillfälliga cookies (sessionscookies) från tredje part används för att föra statistik över hur marifix.se används. Detta hjälper oss att förstå till exempel hur våra besökare hittar till oss, vilka typer av varor det finns intresse för och vilka funktioner som behöver förbättras. Sessionscookies raderas när webbläsaren stängs.

I din webbläsare kan du ställa in att inte ta emot cookies från webbplatser du besöker. Du kan även se och radera cookies du redan har tagit emot. Hur du går till väga varierar beroende på vilken webbläsare du använder, vi rekommenderar därför att du vänder dig till hjälpavsnittet för din webbläsare för hjälp med detta.

Tänk på att funktionaliteten på marifix.se begränsas om du blockerar cookies. Du kan till exempel inte genomföra ett köp.